Kongres SMART CITY – założenia i perspektywy

kongres_ok_2016

Za nami już szósta edycja Kongresu SMART CITY – założenia i perspektywy organizowanego przez SuccessPoint. Tym razem kilkuset uczestników obradowało 22 marca 2016 roku w gościnnych murach warszawskiego hotelu Novotel. Miałem przyjemność aktywnie uczestniczyć w panelu poświęconym kwestiom Rozwoju ekologicznego i zrównoważonego transportu, którego moderatorem był dr inż. Andrzej Żurkowski ? Dyrektor  Instytutu Kolejnictwa. Oprócz mnie w dyskusji uczestniczyli: Paweł Buczak – Prezes Zarządu, Certyfikacja Infrastruktury Transportu (CIT), Jan Kuźmiński – Prezes Zarządu, Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o., dr inż. Jacek Malasek – Koordynator projektów badawczych UE z zakresu polityki transportowej i zrównoważonego rozwoju obszarów zurbanizowanych, Instytut Badawczy Dróg i Mostów oraz Aneta Ogrodniczek – Prezes Zarządu, EcoCar S.A.

smartcity-buczkowski

Prelegenci i uczestnicy byli wyjątkowo zgodni w tym, że wydajny, efektywny i ekologiczny transport  miejski jest kluczem do urzeczywistnienia idei SMART-CITY. Zatory komunikacyjne poza tym, że są bardzo kosztowne (materialnie i czasowo) to ponadto w istotny sposób obniżają naszą ogólną satysfakcję z jakości życia w danym mieście. Nawet Warszawa jako lider wykorzystania transportu zbiorowego (ok.50% wszystkich podróży) z uwagi na skalę miasta ciągle musi szukać rozwiązań służących likwidacji problemu kongestii. Jak podkreślił szef warszawskich autobusów, technologie eko czyli np. elektryczne autobusy są ciągle za drogie, ponieważ trudno uzasadnić wydatek rzędu 6 mln zł w porównaniu do 850 tys. zł za nowy 12 metrowy autobus na olej napędowy. Dla pasażerów najważniejsze jest bezpieczeństwo i komfort podróżowania, a kwestie środowiskowe schodzą na dalszy plan.

Dlatego miasta potrzebują czytelnego i powszechnie akceptowanego (konsultacje społeczne) planu rozwoju zrównoważonej mobilności miejskiej, dzięki któremu łatwiejsza będzie koordynacja wszelkich działań protransportowych ? zarówno tych inwestycyjnych, jak i tych zmieniających postawy i zachowania komunikacyjne mieszkańców. Niekoniecznie musi być to być od razu skomplikowany (czasochłonny) i kosztowny SUMP wzorowany na Gdyni, ale z powodzeniem wystarczy zbiór przemyślanych wytycznych i dedykowanych wskazówek dotyczących mobilności miejskiej, które skonsultowane z mieszkańcami pozwolą włodarzom polskich miast rozwijać szytą na miarę, multimodalną i zdroworozsądkową strategię rozwoju transportu miejskiego.

Krzysztof Buczkowski