Dzieci po stolicy będą podróżować bezpłatnie

org_1802_mn_bezplatna_komunikacja__grafika

Zrównoważona mobilnie Warszawa nie daje chwili na wytchnienie. Już od nowego roku szkolnego, czyli od września 2017 roku miasto planuje rozszerzenie katalogu osób uprawnionych do bezpłatnych przejazdów. Biletów ZTM nie będą już musieli kupować uczniowie stołecznych szkół podstawowych i gimnazjów oraz uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów mieszkający na terenie m.st. Warszawy.

Na konferencji promującej projekt, Prezydent m.st. Warszawy, pani Hanna Gronkiewicz-Waltz przekonywała, że będzie to prawdziwa ?komunikacja za? jeden uśmiech?. Dodała ponadto, że to inwestycja w edukację i przyszłość. Zyskają na tym domowe budżety warszawiaków, zwiększy się liczba pasażerów i samodzielność dzieci. Skorzystają także inni użytkownicy dróg bowiem większość rodziców przestanie dowozić dzieci do szkół samochodami. Założenie ze wszech miar słuszne i warte promocji.

Wg danych statystycznych, w Warszawie jest obecnie 325 szkół podstawowych i 239 gimnazjów. Z ankiety przeprowadzonej w ubiegłym roku przez Zarząd Transportu Miejskiego (w okresie od 23 listopada do 7 grudnia, ponad 4,1 tys. respondentów) wynika, że z komunikacji miejskiej w codziennych dojazdach do szkół korzysta obecnie ok. 30 proc. spośród ponad 151 tys. uczniów stołecznych szkół podstawowych i gimnazjów. 41 proc. uczniów dociera do szkół pieszo, 25 proc. jest podwożonych samochodem a 4 proc. korzysta z innych środków transportu (np. rower). Co ciekawe, aż 80 proc. respondentów, którzy wzięli udział w badaniu zadeklarowało, że przestanie dowozić dzieci do szkoły po wprowadzeniu darmowej komunikacji, a to może oznaczać ponad 30 tys. potencjalnych, nowych pasażerów.

Sercem systemu będzie spersonalizowana karta ucznia. Jej wydaniem zajmie się Zarząd Transportu Miejskiego na podstawie wypełnionych przez szkoły wniosków wraz ze zdjęciami dzieci oraz informacją na jaki okres należy przyznać uprawnienie. Uprawnienia będą kodowane na kartach na okres nie dłuższy niż 4 lata. Następnie ZTM dostarczy do szkół gotowe, spersonalizowane Warszawskie Karty Miejskie. Warszawa stara się by udział komunikacji miejskiej w obsłudze wszystkich podróży wykonywanych w Warszawie wzrósł do 65 proc. Takie działania jak opisane powyżej, zwiększają szanse na powodzenie, ponieważ poza sprawnością, wygodą i punktualnością transportu zbiorowego, także konkurencyjność kosztowa stanowi istotny element walki o mniejszą liczbę samochodów osobowych na mocno zatłoczonych ulicach stolicy.

Fot. i źródło: http://www.ztm.waw.pl/